Mer om IT-avdelningens ansvarsområden
Avdelningens tjänster/verksamhetsområden
Högskolans IT-verksamhet delas upp i huvudsakligen två ansvarsområden, dels ett område som avser de IT-tjänster som är gemensamma för hela högskolan dels ett område som avser institutions-/avdelningsspecifika IT-tjänster.
Inriktning, omfattning och kvalitet på de gemensamma IT-tjänsterna beslutas varje år i samband med högskolans verksamhetsplanering och budgetprocess och finansieras gemensamt (anslagsfinansiering). De institutions-/avdelningsspecifika IT-tjänsterna ansvarar respektive institution/avdelning för, om inget annat avtalats.
IT-avdelningen kan också erbjuda högskolans institutioner/avdelningar tjänster utöver de gemensamma bastjänsterna (tilläggstjänster). Ett särskilt "avtal" SNÖ (Service Nivå Överenskommelse) tecknas då mellan beställaren och IT-avdelningen. Finansiering/kostnad för en sådan tilläggstjänst regleras i SNÖ:et och avgiftsfinansieras.
IT-verksamheten delas in i fyra huvudområden:
- Strategi/ledning
- Drift och support
- Utveckling
- Säkerhet
IT-avdelningen levererar följande tjänster:
- Support i Servicecenter
- Applikationsdrift
- Serverdrift
- Klienthantering "Hv-klient" och "Student-klient"
- Utskrift
- Telefoni
- E-post
- Nättjänst
- Säkerhetskopiering
- Fillagring
- Medieteknik (videokonferens, streaming, AV-system)
- Behörighetsadministration
- Program och licenser
- Inköp
- Systemutveckling