Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Bakgrund

I takt med att artificiell intelligens (AI) blir alltmer avancerad och tillgänglig, skapas nya möjligheter, och utmaningar, för utbildning, forskning och administrativa processer. Högskolan Väst ser AI som en naturlig del i det progressiva utvecklingsarbete som krävs för att möta framtidens behov och fortsatt vara en relevant aktör i samhällsutvecklingen. Ansvarsfullt använt kan AI stödja både medarbetare och studenter i vardagen, och samtidigt bidra till att utveckla hela lärosätets verksamhet. AI ses som ett kompletterande redskap i arbetet med att nå högskolans vision och målsättning.

Högskolan Västs förhållningssätt till AI

Högskolan Väst förväntar sig att studenter, lärare, forskare och verksamhetsstöd­jande medarbetare, individuellt och gemensamt, på ett akademiskt och ansvarsfullt sätt använder, utforskar och integrerar AI-verktyg i verksamheten. Högskolan Väst ska främja en kul­tur av kunskap, innovation och kreativitet, samtidigt som vi upprätthåller höga krav på kvalitet, etik, integritet och akademisk hederlighet.

Följande principer ska guida ar­betet med AI i verksamheten:

  • Utveckling av verksamheten - AI-verktyg ska vara ett redskap i arbe­tet med att utveckla utbildning, undervisning, forskning samt för att effektivi­sera relevanta arbetsprocesser.
  • Akademisk och ansvarsfull användning - Användning av AI och dess resultat ska verifieras och hanteras med sedvanligt akademiskt reflekterande förhåll­ningssätt. Användningen ska också hanteras utifrån ett ekologiskt, ekono­miskt och socialt hållbarhetsperspektiv.
  • Säkerhet och etik – Användning och anskaffning av AI-verktyg kan innebära olika former av säkerhetsrisker. En medvetenhet om risker och etiska aspekter är därför vik­tigt.
  • Akademisk hederlighet – Liksom med andra akademiskt inriktade resurser ska AI-relaterade verktyg hanteras utifrån principen om akademisk hederlig­het. Det innebär i praktiken att användning av AI-relaterade resurser ska re­dovisas där det är relevant utifrån akademins allmänna förhållnings- och ar­betssätt.

AI och utbildning

Många studenter kommer att möta och använda olika typer av AI-teknologi och AI-verktyg i ett framtida arbetsliv, men också som samhällsmedborgare.  Detta ställer höga krav på förståelse av teknologin, förmåga att kritiskt granska det som teknolo­gin genererar samt de konsekvenser som teknologin har för samhället. Högskolan Västs utbildningar ska därför erbjuda och möjliggöra kunskaper och kompetenser för att hantera dessa krav och förutsättningar.

AI-verktyg kan, rätt pedagogiskt och didaktiskt använt, komplettera och utveckla undervisningen och skapa bättre förutsättningar för studenter att lära och lärare att undervisa. Samtidigt kan oreflekterad användning av AI underminera de kunskaps­mässiga och kritiskt reflekterande anspråk som akademin vilar på och som är en del i det som studenter ska lära sig under sina studier. Det är därför viktigt att lärare, indi­viduellt och kollegialt, på ett ansvarsfullt sätt utvecklar verksamheten både med hjälp av pedagogiska kunskaper och digitala AI-verktyg.

AI och forskning

Det är angeläget att den forskning som bedrivs på Högskolan Väst följer med i ut­vecklingen och är i framkant med det som sker, även inom AI-området. Det innebär att forskningens innehåll inom många områden utvecklas genom att nya forsknings­frågor blir relevanta. Högskolan Väst ska också vara väl uppdaterade med aktuell AI-teknologi och relevanta AI-verktyg, som rätt använda, kan stödja forskarna och forskningsmiljöerna i forskningsprocessens alla delar.

AI och verksamhetsstödet

I likhet med högskolans kärnverksamheter utbildning och forskning, är det viktigt att stödverksamheten både bedrivs och utvecklas med hjälp av de teknologiska förut­sättningar som står till förfogande. AI är viktigt för att effektivisera arbetet, spara tid och resurser samt har möjlighet att ge mervärde till hela högskolan. AI-teknik ska därför användas för att förenkla och stärka det dagliga arbetet inom verksamhetsstö­det, samt i de administrativa processer som stödjer kärnverksamheten.

I förhållande till verksamhetsstödjande processer ska AI dessutom hanteras utifrån aspekten effektiv användning av resurser, inte minst för att möjliggöra att resurser prioriteras till utbildning och forskning.

Senast uppdaterad