Elektroingenjör (Elkraft)
"De effekter vi önskar se är en positiv utveckling vad gäller könsfördelningen inom våra utbildningar och en breddad rekrytering. Våra rekryterings- och kompetensutvecklingsprocesser ska vara fri från all form av diskriminering."
Håkan Jensen, avdelningschef på Institutionen för ingenjörsvetenskap
I denna piloten har ett förändringsarbete skett i form av kompetenshöjande insatser för lärare och ledning på Institutionen för ingenjörsvetenskap och programmet för Elektroingenjör Elkraft. Fokus på insatserna har varit normmedvetenhet. Bland annat har lärare på programmet gått en högskolepedagogisk kurs i normkritisk pedagogik i högre utbildning som legat till grund för att utveckla en mer inkluderande undervisningen. Det har också anordnats workshops och inspirationsdagar. Bland annat föreläste Genusfotografen under temadagen ”Inkluderande utbildning och arbetsliv”. Fokus var att mötas, inspireras och diskutera hur utbildningarna och branschen kan arbeta mer inkluderande för att locka fler sökande till programmet, öka genomströmningen och att underrepresenterade grupper ska söka sig till branschen (i detta fall elkraft/elektro). Programansvarig, lärare, studenter, företag och stödfunktioner som Kommunikationsavdelningen och Samordningsgruppen för lika villkor deltog på dagen.
Programpresentationer på hv.se har också utvecklats för aktuell utbildning. Ett tidigare tekniktungt bildspråk har ändrats till bilder med människan i centrum. I stället för att använda många tekniska termer i texten så är det begrepp som hållbarhet, samhällsbyggare och förnybarhet som nu utmärker texterna. Kommunikationen har alltså utvecklats genom ett förändrat fokus.
I augusti 2018 bjöd Vattenfall tillsammans med oss på Högskolan Väst in elever i årskurs 9 i Trollhättan till Energi- och teknikföreläsningar. Föreläsningen inspirerade och informerade om vilka yrken som finns inom branschen och vilka utvecklingsmöjligheter som finns. Arbetet med denna piloten har gått hand i hand med högskolans ”Operation teknik” – en satsning för att få fler ungdomar att välja tekniska utbildningar.