Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Att vara THIEVES- informationstjuvar

För att öka sin förförståelse och förkunskap om texten, är det en strategi att samla in så mycket kunskap man kan innan själva läsningen. Det gör att texten blir lättare att ta till sig och förstå. Läsförståelsestrategin THIEVES innebär att ögna igenom texten och "tjuva" information. Följ tabellen nedan och "tjuva" information du med, om texten som du ska läsa. På nästa sida kommer ett word-dokument som du kan ladda ned och arbeta i, om du inte vill anteckna på annat sätt. 

Titel (T)

  • Läs titeln. Utifrån titeln, vad tror jag artikeln handlar om? Formulera en hypotes du tror att artikeln ger svar på.
  • Läs abstract och nyckelord. Stryk under ord som är svåra att förstå. Börja skapa en ordlista.
  • Fundera över: Behöver du redan nu ändra din hypotes om vad artikeln handlar om? Vilken metod har använts för att samla in material?

Rubriker (H, Headings)   

  • Läs rubrikerna. Markera de som visar forskningsstrukturen (dvs. inledning, metod, resultat och diskussion) med olika färgpennor eller digitalt via en pdf-läsare.
  • Fundera över: Visar textstrukturen att det här är en forskningsstudie?

Inledning (I)

  • Översiktsläs inledningen. Hitta svar på: Vad är syftet och forskningsfrågan? Fortsätt att markera svåra ord.
  • Fundera över: Är det en problemformulering som du själv har egna erfarenheter och kunskaper från, som du kan använda för att förstå texten?

Varje första mening (E, Every first line)

  • Översiktsläs artikeln genom att läsa varje första mening i varje stycke eller efter varje rubrik.

Visuella inslag (V)

  • Bläddra igenom och titta på alla illustrationer, tabeller, diagram, citat och bilder.
  • Läs undertexterna och rubrikerna på dessa för att förstå vad de visar.

och Vokabulär

  • Dina markerade ord som du behöver slå upp, kan du i texten se om dessa ord återkommer? Vilken strategi passar dig och den här texten: att slå upp ord eller att försöka läsa vidare och gissa betydelsen?

Avslutning (E, Ending)

  • Läs slutet, antingen hela diskussionen eller från rubriker som slutsatser, praktiska implikationer eller förslag för fortsatta studier.
  • Fundera över: Nämner forskarna hur de själva värderar sin studie utifrån en jämförelse med andra studier eller metoder? Om det finns slutsatser eller praktiska implikationer, verkar de förståeliga?

Sammanfatta ditt första intryck (S)

  • Sammanfatta ditt första intryck och gå igenom vad du har antecknat.
  • Fundera över de frågor som texten redan kan ha väckt och sök svar på dem i din djupläsning.

[lägg till arbetsmaterial THIEVES]

Lässtrategier för  vetenskaplig artikel

[Film]

THIEVES har genomgått små förändringar efter att filmen spelats in, men är i grunden densamma.

Djupläsning efter THIEVES-tips på strategier

Nu när du har ökat på din förförståelse för texten, föreslår jag att du djupläser texten. Sätt dig på en bra läsplats, sätt en äggklocka på ca 40 minuter och läs koncentrerat.

Här är tre olika förslag på angreppssätt under läsning:

Läs med pennan i hand

Var en aktiv läsare som reagerar på innehållet. Skriv utropstecken, frågetecken, omvandla innehållet till punktform eller sammanfattningar. Har du texten utskriven, antecknar du i marginalen. Läser du digitalt, kan du hitta appar eller program att använda med anteckningsmöjligheter. Du kan anteckna i Adobe Acrobat Reader eller öppna pdf-fulltexten i webbläsaren Edge, till exempel.

Formulera frågor till texten

Det är lättare att hålla fokus och välja ut information genom att svara på en egenställd fråga.  Meningen är att svara på dessa genom korta fakta, som en tankekarta eller tabell. Nedan kommer exempel på frågor, som är just exempel. Kom på dina egna! Tänk på att alla delar av artikeltexten inte behöver lika mycket fokus från dig, utan var strategisk. Ett förslag är att låta metod och diskussion få mest utrymme i dina anteckningar.

  • Inledningen eller bakgrunden- Vad är det för problemområde som forskarna vill undersöka? Vad är syftet med studien? Vilken fråga vill de hitta svaret på?
  • Tidigare forskning och teoretiska perspektiv- (detta är något som oftast ingår under en annan huvudrubrik, men ibland får det egna rubriker.) Vilka forskarnamn och studier omnämns inom området? Kommer en specifik teori användas i analysen och påverkar den hur forskarna lägger upp sin studie?
  • Metoden- Hur lade de upp studien? Hur stor är den? I vilken del av världen/samhället? etc.
  • Resultat - Den insamlade datan, det empiriska materialet, hur har den analyserats och vad kom forskarna fram till?
  • Diskussion- Vad plockar  forskarna fram av sina resultat som de själva tycker är viktigt att diskutera? Vilken forskning från inledningen blir omnämnda i diskussionen? Hur värderar forskarna sitt eget resultat och vad anser de är viktigt med det?

Var en kritisk läsare. (Critical reading[1])

Under läsningen kan du lära dig att uppmärksamma och stryka under argument där författaren förklarar vilka begrepp som används och hur de används, hur hen kommer fram till sin slutsats. Försök att inte låta enskilda fakta och exempel få ditt intresse, utan leta det stora mönstret i texten.  

Försök att undvika listor med fakta, exempel, eller annat i din sammanfattning, utan följ checklistan nedan.

  1. Hitta först textens syfte eller vad den vill hävda. En kritisk läsning innebär att identifiera och bedöma hur syftet eller påståenden underbyggs med argument, forskningsresultat eller annat. 
  2. Bedöm sammanhanget för texten. För vem är den skriven? Vem går den i dialog med? (Det är antagligen andra forskare eller författare med olika ståndpunkter.) 
  3. Vilken slags argumentation används i texten? Vilka begrepp definieras och används? Används någon teori eller teorier? Används och beskrivs en specifik metod? Om texten anknyter till en teori, begrepp eller en metod- hur används dessa för att organisera och förstå forskningsmaterialet?
  4. Vilket eller vilka belägg har forskaren för sitt resultat? Hur används exempel och stödjande fakta? Om du har kommit genom punkt 1-3, så har du nu ett grepp om textens sammanhang och kan se hur den försöker utveckla ett påstående. Du vet också vilket belägg som finns för påståendet. De källhänvisningar som görs i texten för att bygga upp den, vad för slags källor är det? Är det förstahandskällor, statistiska källor, historiska eller annat? 
  5. Värdera nu texten efter att ha läst igenom den med hjälp av tidigare steg. Hur väl underbyggd är texten? Argumenten och påståendena som görs, hur väl stöds de av källor, fakta och inhämtat forskningsdata. Finns det en problematik som inte nämns, eller ett motstridigt argument? Kan det finnas alternativ till hur materialet kan tolkas?   

[1] Texten ovan är en modifierad översättning och originaltexten är skriven av Deborah Knott, New College Writing Centre, University of Toronto  

http://advice.writing.utoronto.ca/researching/critical-reading/ 

Senast uppdaterad