Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Förutsättningen för att du ska kunna leda och/eller delta i ett Zoom-möte är att du har:

  • Internet-uppkopplad dator
  • Headset med mikrofon
  • Webbkamera

support

Hittar du inte de svar du söker är du alltid välkommen att kontakta servicecenter@hv.se, 0520-22 30 00. Vi har utökad bemanning med fokus på utbildning på distans och kan även kanalisera frågor vidare vid behov.

Vi har ett öppet Zoom Room där du kan få hjälp med dina frågor kring Zoom, eller bara testa din uppkoppling. Rummet är bemannat varje vardag 08:00-10:00 och 12:45-15:00.

För att gå in i rummet följer du länken https://hv-se.zoom.us/j/121805254

Zoom i Canvas

I vår lärplattform Canvas använder vi Zoom vid e-möten. För att ansluta till ett e-möte, gör så här:

  1. Gå till din kurs i Canvas och klicka på Zoom
  2. Gå in i mötet genom att klicka på Join
  3. Tillåt cookies och gå vidare
  4. Om det är första gången du går in i ett Zoom-möte laddas nu Zoom-klienten ner.
  5. När nedladdningen är klar tryck på Run
  6. Tryck på Join with Computer Audio
  7. Nu är du inne i mötet

Inne i e-mötesrummet

Verktyg för mötet hittar du i listen längst ner i fönstret. Listen blir aktiv så fort du rör musen. Det är här du startar och stänger kameran och mikrofonen. Kontrollera att du har rätt ljudenhet inkopplad genom att klicka på den lilla pilen till höger om mikrofonsymbolen. För att gå ur mötet tryck på Leave Meeting.

ATT använda zoom utan canvas

Först behöver du ladda ner Zoom-klienten och installera den på din dator. Om du sedan tidigare använt Zoom via Canvas är klienten redan installerad och du har fått en Zoom-ikon på datorns skrivbord. Gå då direkt till stycket Så här kommer du in i Zoom.

  1. Gå till nedladdningssidan för Zoom
  2. Klicka på Download och installera klienten Zoom Client for Meetings
  3. Nu har du fått en Zoom-ikon på datorns skrivbord

Så här kommer du in i Zoom

  1. Starta Zoom-klienten genom att klicka på Zoom-ikonen på datorns skrivbord
  2. Klicka på Sign in (OBS! inte på Join  Meeting)
  3. Välj Sign in with SSO
  4. En ruta kommer upp. I fältet Enter your company domain skriver du hv-se, klicka på Continue
  5. Logga in med ditt HV-konto
  6. Nu startar Zoom-panelen. (Zoom-webbsidan som kommer upp kan du stänga)

Nu är du redo för att skapa ett e-möte!

Skapa e-möte

  1. Tryck på Schedule i Zoom-panelen
  2. Fyll i uppgifter om ditt möte och tryck på Schedule
  3. En mötesbokning öppnas. Fyll i deltagarnas namn och skicka iväg bokningen

Gå in i e-mötet

Gå in i e-mötet via länken i bokningen. Den som har skapat e-mötet kan dessutom gå in i mötet via Zoom-panelen, Meetings.

Hur agerar man på ett e-möte?

Alla är inte vana att delta på e-möten så vi har samlat några genrella tips och saker att tänka på vid uppkoppling via Zoom. Det viktigaste är dock att våga ställa frågor, alla har vi varit nybörjare någon gång, det gäller såväl studenter som lärare. 

Mer information

Vill du veta mer om vilka möjligheter Zoom kan ge dig som student kan du med fördel ta del av Zooms egna supportmaterial som du hittar här: https://support.zoom.us/hc/en-us

Senast uppdaterad av ServiceCenter