Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Blir forskningen bättre med ett AIL-perspektiv? Det anser vi. På Högskolan Väst bedriver vi forskning som tar avstamp i omvärldens förutsättningar och utmaningar. Det gör vår forskning mer relevant och kortar sträckan mellan idé och impact.
Forskningen vid Högskolan Väst har stor bredd men har arbetsintegrerat lärande, AIL, som gemensam nämnare. Enligt oss har inte akademin ensamrätt på att skapa kunskap, utan avancerad kunskap skapas på flera håll i samhället. Denna syn innebär att vår forskning bedrivs tillsammans med aktörer utanför akademin i en anda av ömsesidighet och samproduktion.
Genom AIL så ökar både kvaliteten och samhällsnyttan i vår forskning. När forskare samverkar med externa parter runt gemensamma problem, och alla erkänner varandras del i kunskapsutvecklingen, förbättras kvaliteten i problemlösningen, oavsett problemets ämnes- och forskningsmässiga inriktning.
AIL-forskningen vid Högskolan Väst bedrivs utifrån två olika synvinklar/dimensioner. AIL är dels ett eget forskningsämne med fokus på lärande och arbetslivets förändring, dels ett förhållningssätt bland våra forskare till hur ny kunskap skapas. Båda perspektiven är viktiga för oss.
Arbetsintegrerat lärande präglar så gott som samtliga högskolans forskningsområden, med AIL som det gemensamma angreppssättet. I linje med högskolans profil utvecklar forskarna, tillsammans med personal hos samverkansparterna, arbetsformer som bygger på ömsesidighet och gemensamma intressen, såväl i forskningens frågeställningar som i arbetet med att utveckla nya kunskaper. Kvalitetskriteriet här är framför allt erkännandet av den andres del i kunskapsutvecklingen – "vi gör kunskap tillsammans". Detta kräver medvetenhet av båda parter om AIL-dimensionen som i sin tur utvecklar arbetsformerna och förbättrar forskningsmetoderna.
AIL är ett område i sig för såväl forskning som forskarutbildning. Inom forskningen undersöks bland annat begreppsbildningen runt AIL, arbetslivets förändring över tid och nya former för IT-baserat arbetsintegrerat lärande i högre utbildning. Forskarna arbetar tillsammans med verksamhetsföreträdare med att utveckla metoder för organisering av arbete som underlättar lärande. Denna forskning bedrivs främst inom ramen för den vitala forskningsmiljön LINA, Lärande i och för det nya arbetslivet.
Inom den vitala forskningsmiljön PTV, Produktionsteknik Väst, kan båda de ovan beskrivna angreppssätten mötas i den processorienterade forskning som sker inom området "Flexibel industriell automation".
Forskning om AIL
Mer om vår forskning