LEAFSTIR - Lätt och läckagesäker elektronisk montering av värmeväxlare i tunga elfordon
Projektet syftar till att minska vikten, kostnaden och tiden för elektronisk montering av värmeväxlare i tunga elfordon. Det görs genom att ersätta ett stort antal fästelement och packningar med hjälp av friktionssvetsning för att få bättre foghållfasthet och utmärkt läckagetät prestanda.
Målet med LEAFSTIR är att bistå den svenska fordonsindustrin med att utveckla en grön och hållbar tillverkningsprocess för att producera lätta och läckagesäkra elektroniska värmeväxlare för tunga elfordon som lastbilar (BEV). Detta genomförbarhetsprojekt kommer att eliminera behovet av ett stort antal fästelement/skruvförband med en hållbar lösning, Här används istället friktionssvetsning för montering av värmeväxlarna. Det gör monteringen mycket lättare, snabbare, robust, läckagetät, krockbeständig och kostnadseffektiv.
De viktigaste tekniska målen för detta projekt är att utveckla en friktionsomrörningssvetsningsprocedur för att uppnå defektfria, starka och läckagesäkra fogar av aluminiumgjutgods och för hög svetshastighet upp till 3m/min. Projektet lovar en avsevärd minskning av vikt, tid, material och kostnader med drastisk förbättring av fogens prestanda med friktionssvetsning.
Det framgångsrika resultatet av detta projekt kommer att stärka den svenska konkurrenskraften inom BEV lättviktsindustrin tillsammans med en komplett svensk leveranskedja genom OEM, underleverantörer, råvaruleverantörer och verktygsleverantörer med tillräcklig teknisk kunskap. Projektresultaten beräknas skala upp och implementeras i svensk BEV-industritillverkning inom 2-3 år efter avslutat projekt.
Förprojektet leds av Högskolan Väst i samverkan med tre industriella partner, Volvo Technology AB, DOF Tools AB, och Svensk Kärnbränslehantering AB. Projektet löper över 1 år med en total budget på 1MSEK, varav 0,75MSEK skulle finansieras genom Vinnovas strategiska Innovation LIGHTer-program.
Forskningsområde
- Teknik
- Materialteknik
Forskningsmiljö / Institution
- Produktionsteknik
- Primus (KK-miljö)
- Institutionen för ingenjörsvetenskap
Projektledare
Forskningspartner
- Volvo Technology AB
- DOF Tools AB
- SKB
Forskningsfinansiär
- Vinnova
Projekttid
2022 - 2023