Breaking Fences - Fostering Norm Awareness through Norm Creativity in European Health Science Education
Syftet med projektet är att skapa en transeuropeisk ”praxisgemenskap” i ett nätverk av vårdutbildare och vårdgivare som tillsammans och med gemensamma metoder arbetar för att förbättra kapacitet för att utveckla undervisning av hög kvalitet och stor synlighet gällande frågor som handlar om EU:s gemensamma diskrimineringsgrunder genom normmedvetenhet/normkritik.
Vi kommer arbeta i fyra tematiska spår med integrerade insatser som leder till projektets övergripande syfte med fördelning av ansvar och insatser, där Högskolan Väst tar projektledningsansvaret. De konkreta arbetsinsatserna som ska utvecklas och implementeras är: 1) Skapande av en innovativ pedagogisk Norm Lab modell att använda i en europeisk praxisgemenskap/nätverk. 2) Baserat på Norm Lab- modellpedagogiken utveckla utbildningsinsatser och kompetensutveckling för användning i kursverksamhet för studenter och lärare som också utvecklar internationaliseringen för medverkande lärosäten. 3) Skapande av ”praxisgemenskap” i ett europeiskt nätverk av vårdutbildare och vårdgivare som bevarar och utvecklar den kompetens som genererats genom projektet. Projektet har som övergripande mål för Högskolan Väst att långsiktigt etablera oss som en vård/hälsoutbildare i Europa som, inom vår övergripande AIL profil, driver och utvecklar spetskompetens i utbildnings- och forskningsfrågor om normmedveten vård, jämställdhet och jämlikhet i hälsa.

Forskningsområde
- Vård och hälsovetenskap
- Arbetsintegrerat lärande
- Hälsovetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Arbetsintegrerat lärande
- Institutionen för hälsovetenskap
Projektledare
Forskningspartner
- SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVE
- INSTITUTO POLITECNICO DE BRAGANCA
Forskningsfinansiär
- EU-program Erasmus +
Projekttid
2023 - 2025