Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

En hand som bläddrar i bok. Foto.
Gaming och sociala medier är idag de vanligaste aktiviteterna som barn och unga ägnar sig åt på sin lediga tid. Vuxenvärlden har på olika sätt utryckt sin oro för att skärmarna tar för mycket tid i barns och ungas liv och forskningen kring gaming och sociala medier har lett till att Världshälsoorganisationen införde en ny diagnos i ICD-11 som benämns som gaming disorder. Vad betyder denna oro och vad lyfter forskningen fram kring gaming och sociala medier relaterat till barns och ungas hälsa?
I den här kursen får du grundläggande kunskaper om hur gaming och sociala medier påverkar barn och unga där både positiva och negativa aspekter lyfts fram. Vidare presenteras forskning om gaming och sociala medier kopplat till individuella och sociala faktorer samt hur detta kan relateras till barns och ungas hälsa.
I kursen ingår också exempel på olika interventioner och behandlingar mot problematisk skärmanvändning. Kursen passar personer som arbetar med barn och unga, föräldrar eller unga vuxna som vill veta mer om hur gaming och sociala medier kan påverka livet och hur sund skärmanvändning kan främjas.

FAKTA


NIVÅ

Grundnivå

BEHÖRIGHETSKRAV

Grundläggande behörighet

STUDIETAKT

Deltid

UNDERVISNINGSFORM

Distans

UTBILDNINGSTILLFÄLLEN


HÖST 2024

HÖST 2024

UNDERVISNINGSTID

Varierande tider

SISTA ANMÄLNINGSDAG

15 april 2024

ANMÄLNINGSKOD

HV-50050

START/SLUT

Från v.36 2024 till v.03 2025

Behöver du hjälp?

Behörighet, urval, antagning, studievägledning och övriga frågor

Kontakta Servicecenter